”Hvorfor kommer dere hit?” spurte inderne de første portugiserne som ankom India. ”Vi er på jakt etter kristne og krydder,” var det presise svaret. Små skritt, små handelsforetak, brakte portugiserne til å bli Indiahavets handelsherrer. På 1400-tallet sendte den portugisiske prinsen Henrique (kalt Sjøfareren), ekspedisjoner sydover langs Afrikas kyst for å finne markeder og en kristen fabelkonge. Portugiserne fant ikke det de søkte, men skjønte etter hvert at de kunne finne noe langt mer verdifullt: Sjøveien til det indiske hav og kilden til alle eksotiske varer. Et lite folk, som med små steg utviklet én samlet strategi. Deres mulighetsrom og deres begrensninger rammet inn strategien.
Emergent strategy innbyr til det samme. A plan is nothing, planning is everything. Snu resonneringen! Ikke finn ett hårete mål som dere utleder handlinger fra. Følg Portugals eksempel. Gå nedenfra og opp til overordnet mål. Verdsett deres arv, core differentiators og stolthet, og kast dere inn i mulighetsrommet. Unngå det umulige, det som ligger utenfor rammene. Fullfør resonnementet fra det konkrete til det strategiske. Da oppdager man kanskje andre mål og andre ruter. En ny tid krever portugisisk kløkt og kremmerånd.
Hvis verden hadde vært større, ville portugiserne oppdaget den.
Steinar er faglig meget dyktig og kunnskapsrik. Han tolker og kobler historiske lederskikkelser og hendelser til utøvelse av lederrollen med en formidlingsevne som trollbinder deltakerne.
Bård K. Frydenlund, Direktør Personal og organisasjon, AF-Gruppen