Retorikk: Kunsten å overtale

Antikkens lederskoler handlet om én ting: Retorikk. Ikke for å utmerke seg på julebord eller kick-off samlinger, ikke for å holde morsomme takk-for-maten-taler. Nei, all retorikk handler om overtalelse. Du skulle ikke vinne fram ved sjofle tricks eller autoritær bjeffing. Du skulle overbevise ved fornuftig argumentasjon. Det går an å forandre folks meninger og verdenssyn ved fornuft alene, men det krever jo at du selv snakker fornuftig.

Ledere mislykkes ofte i å skape forståelse og mening fordi de er utydelige på egen fornuft. De kjenner knapt sine egne teser. Kamprop, motto og halvkvedede viser dominerer. Retorikk skal overtale. Da må din hovedtese om hvilke årsaksforhold som gjelder være krystallklar, og argumentene som støtter tesen må være sterke. Ledergrupper blir ofte selvmotsigende fordi de ikke er samstemte om hovedtese og argumenter. Dermed blir også meningen og retningen vag. Retorikk er faget ledere faktisk glemt.

Dette er aktuelle tema:

  • Retorikk, overtalelse og ledelse
  • Ethos, pathos og logos i retorikk
  • Evner du å skape felles mening og retning i din kommunikasjon?
  • Kan du overtale ved fornuft?
  • Er du tydelig og konsistent i din argumentasjon?
  • Evner du å bevege folks følelser og engasjement – fordi fornuft overbeviser, følelser maner til handling.
  • Kan du overbevise ut fra din karakter – hvem du er og hva du står for?

Å hente lærdom fra historien, fra markante lederskikkelser og distinkte lederkulturer er interessant og inspirerende. De bringer historien og historiene til deg på en enestående og fascinerende måte.


Harald Norvik, tidl. konsernsjef i Statoil og styreleder i Telenor og SAS